Nebezpečí přepojištění a podpojištění
Mnoho lidí se pokouší využít takzvaného podpojištění, což je termín pro pojištění na nižší částku, než jaká je opravdová hodnota pojištěné nemovitosti. Ovšem šetření na pojištění domu nebo domácnosti se někdy nemusí ve výsledku vůbec vyplatit. K podpojištění může docházet jak u pojištění nemovitosti, tak i u pojištění domácnosti. U domácnosti se většinou jedná spíše o podcenění reálně hodnoty bytového vybavení.
Pozdější určení reálné hodnoty domácnosti je na rozdíl od nemovitosti poměrně obtížné a k uplatnění podpojištění ze strany pojišťovny v případě následného plnění dochází v mnohem menší míře. Přesto se i tady vyplácí skutečnou hodnotu domácnosti nepodceňovat.
Lidé se snaží ušetřit, kde se dá, a tomu se nevyhne ani snaha o snížení výdajů na pojištění. Domácnosti a nemovitosti se tak pojišťují na menší částku, než jaká odpovídá reálné hodnotě. Počítá se přitom s tím, že šance na totální škody je velice malá. Tato idea však vychází z neznalosti pojmu podpojištění. Jestliže je člověk podpojištěn, podléhá pojištění pouze poměrná část jeho nemovitosti. Ve stejném poměru potom může očekávat náhradu škody. Cena pojišťovaného majetky by se za každých okolností měla co nejvíce přibližovat jeho skutečné hodnotě.
Pojem přepojištění by se neměl zaměňovat se zmíněným podpojištěním. Přepojištění je totiž přesným protikladem podpojištění a lidé se s ním mohou nejvíce setkat u havarijního pojištění, kdy vlastník vozidla velmi často přeceňuje hodnotu svého automobilu. Všeobecně se dá říct, že hlavním parametrem pro výpočet ceny havarijního pojištění je cena automobilu. Jestliže tedy klient má uzavřenou smlouvu na vyšší cenu vozidla, za pojištění zaplatí nadbytečně vysoké pojistné, což se mu nemůže vyplatit. V případě pojistné události totiž dostane jenom obecnou tržní hodnotu vozu po odečtení sjednané spoluúčasti. Velice jednoduše se tu dá prohlásit, že u přepojištění dostanete mnohem méně, než kolik si vlastně platíte.
Pro účely pojištění se vůbec nehledí na to, jestli má vůz servisní knížku, nebo jestli ho pravidelně parkujeme v garáži. Pojišťovny si pro stanovení ceny zohledňují jenom značku automobilu a model vozu, dále také výbavu a stáří auta. A kromě některých výjimek se smlouva o havarijním pojištění automaticky nepřepočítává. Jestli tedy někdo chce za havarijní pojištění platit mnohem menší sumu, měl by si každý rok nechat smlouvu přepočítat a uzavřít smlouvu zbrusu novou. Auta v průměru ztratí vzhledem ke svému stáří určitou cenu, konkrétně pro první rok se jedná o pokles největší, kdy se hodnota sníží až o 27 procent oproti původní ceně. Během druhého a třetího roku používání se cena sníží v průměru o dalších osm procent za každý rok.